Intro
Denken kan je leren
Het programma steunt op twee basistheorieën. Enerzijds werken we volgens de vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum. Anderzijds hanteren we technieken uit de denkontwikkeling van Feuerstein. Door de vele jaren ervaring heeft dit programma een heel eigen gezicht gekregen. Het geheel staat beschreven in het boek ‘Een persoonlijke denk- en leerstijl’ van Kaat Timmerman, ACCO, 2002.
Gedurende het schooljaar doorlopen we met de leerlingen de vier fasen. We leren hen die toepassen bij het uitvoeren van opdrachten (huiswerk, toetsen, taken, examens) en bij het instuderen van de leerstof. We leren hen zelf beslissingen te nemen over hoe ze elke soort leerstof zullen verwerken en inprenten.
Het groepsgebeuren draagt bij tot een algemene werkhouding en tot het verwerven van sociale vaardigheden. Wij gaan ervan uit dat jongeren elkaar veel te leren hebben!
Wij kiezen voor een intensieve studiebegeleiding zodat de aangeleerde vaardigheden ingeslepen worden en op die manier tot een gewoonte uitgroeien. Vandaar een schooljaar lange studiebegeleiding.
De groepswerking en de individuele begeleiding worden ondersteund door stagiaires.